Elke kunstenaar heeft zijn/haar eigen visie op de materie welke gebruikt wordt voor de vervaardiging van de kunst. Inhakend op dit uitgangspunt heeft Galerie De Aventurijn een tentoonstelling georganiseerd, waar circa 30 glaskunstenaars hun VISIE OP GLAS geven. Duidelijk laten zij allen zien dat het ene glassoort de andere niet is, en zeker ook de ene kunstenaar de andere niet. Verschillende grondstoffen, verschillende samenstellingen, verschillende toegepaste technieken, verschillende andere toegevoegde materialen, en een ruime combinatie samenstelling, maken dat deze kunstenaars allen uiteindelijk een eigen ‘handtekening’ met hun eigen typische magische uitstraling voortbrengen.
De diverse visies uiten zich in het grote scala van technieken die de exposerende kunstenaars, die veelal uit Nederland komen, maar ook uit het buitenland, toepassen. Indrukwekkend is hun originaliteit; kijk maar eens naar de koud samengevoegde brokken optisch glas van Agnieszka Lesniak (heel mathematische vormen) en Marzena Krzeminska (met haar specifieke weefselafdruk). De echte ouderwetse ‘glasblazers’ zoals de Pool Dyskiewiz (met zijn typische wijze van matteren met fijn glaspoeder) en de Engelsman Andrew Potter (werkt met o.a. glaskorrels en strings) verfraaien hun objecten op bijzondere wijze. Nog enkele geblazen, geslepen en ingekleurde objecten van John Burton en Sonja Klingler tonen weer een andere kijk op de zaak. Steve Frey heeft uit Engeland zijn nieuwste werken gebracht: in de ingewikkelde, gelaagde en geblazen kustwerken is de hand van de meesterslijper duidelijk zichtbaar.
Peter Bremers laat nog iets van zijn oudere werken zien: in graaltechniek vervaardigde bolvorm.
Melvin Anderson brengt ‘Two balls’ in Murano geblazen en gegraveerd, maar ook transparante objecten en geblazen en heet bepoederde glassculpturen. Het kleurverloop en geleidelijke overgang van subtiele kleuren tijdens het blaasproces is te zien bij de twee Afrikaanse kunstenaars Magagula en Mhlanga. Thea Figee voorziet haar geblazen (transparante) glasobjecten van kleurtinten, maar werkt ook met stukken gekleurd glas met daarop glaslijnen en verstrooide pigmenten. Jeroen van de Brug geeft zijn geblazen en aan- of in elkaar verwrongen sculpturen leven door het aanbrengen van kleur geënt op de kleur van edelstenen. Sabine Lintzen laat haar geblazen en m.b.v. de ‘Incalmo’ techniek aan elkaar gevoegde objecten zien, evenals objecten bewerkt met haar eigen ‘murrinen’ (glasstaafjes in schijfjes gesneden). Jörg Zimmermann boeit nog steeds met zowel zijn glasobjecten geblazen door een metalenrooster, als met zijn nieuwste in de mal gesmolten glaswerken. Ron Haseth heeft lichtobjecten laten blazen welke hij voorziet van Led-verlichting.
Het versmelten van glas is uiteraard te zien bij Annemiek Punt (een nieuwe serie van kleine glasobjecten staat nu in de galerie). Fusing wordt door vele anderen gedaan, o.a. Ellen Kuijl die deze techniek toepast in combinatie met haar eigen smeedijzerstandaards. Martine Knoppert gebruikt o.a. floatglas die zij zelf voorziet van kleuren, eventueel extra reliëf geeft, en zandstraalt door de verflaag heen. Louis la Rooy brengt zijn gefusede ‘Wimpel’ en vertoont zijn befaamde roll-up-techniek. Harry Ravers heeft ‘maskers’ van bladgoud tussen twee lagen glas gefused. Hermine van der Does brandt op floatglas metaaloxides en emailles en fused haar objecten en gebruikt veelal echt antiek glas voor haar interieurprojecten.
In Maleisië heeft Melrose jarenlang glazen (gebruiks-)voorwerpen bewerkt met koude glasverven en past daarbij toe de achter-glas-schilderen-techniek (hierbij kijk je door het glas naar de voorstelling).
In de vorm gesmolten glas wordt vertoont door Richard Price wiens objecten ook vaak voorzien worden van bladgoud. Maar ook de Pool Staniszewski houdt zich bezig met het smelten van glas en brengt op subtiele wijze glasverf aan één zijde van de dikke glaslaag aan. Simsa Cho heeft zijn nieuwste serie gegoten glasobjecten meegenomen en laat nog eens zijn unieke glazenschoenen zien.
Carine Neutjens is na lange tijd weer in galerie De Aventurijn aanwezig met haar pâte-de-verre sculpturen (glaspasta gemaakt door fijne glaskorrels aan elkaar te ‘verlijmen’). De objecten van Xandra Paijmans laten een andere wijze van toepassen van de pâte-de-verre techniek zien: broos maar toch solide.
De show wordt besloten met unieke sieraden (edelstenen) van Sheila Westera, een jonge vrouw die spectaculaire, originele sieraden vervaardigt.

De tentoonstelling loopt van 15/9 t/m 29/10 bij Galerie De Aventurijn aan de Polweg 2 te Epe.

osta viagra netistä Cialis Nederland Acheter Cytotec France comprar cytotec sin receta comprar priligy sin receta Priligy kaufen Acquistare Cialis