“Glasblazen is een passie. Iedere dag naar de glasstudio, in de hitte bij de oven als soliste tot creatie komen, geven mij tomeloze energie”, aldus Annelien van Kempen.
Glaskunstenaar Annelien van Kempen creëert vrolijke, kleurrijke, glazen zakken. Het thema symboliseert voor haar de rijkdom van de aarde, de ‘oogst’ van de natuur: wol, graan, aardappelen, bloemen, water, gesteente.
Zakken waren vroeger in gebruik voor het bewaren van de oogst en het vervoer op ezels, paarden en boerenwagens, naar klanten en handelaren of naar jaarmarkten, waar de oogst te gelde werd gemaakt. In het Midden-Oosten weven nomaden-vrouwen nog steeds zakken met kleurige patronen om hun bezittingen in te bewaren.
Zakken hebben een menselijke maat, ze wisselen van dimensie als ze leeg zijn en gevuld worden. Voor Van Kempen is een geblazen glazen zak ‘gevuld’: het object verbeeldt via vorm en kleuren de inhoud.
Iedere zak is uniek, met de hand gemaakt, genummerd en gesigneerd.
Annelien van Kempen was met dit thema volkomen op haar plaats in de tentoonstelling “Landleven Beleven in Glas’ (glazen Zakken tussen alle boerenattributen).
Annelien werkte jarenlang voor de Glasfabriek Schiedam en de Glasfabriek Leerdam in kantoorbanen vanuit haar studie van bedrijfsjurist. Ze had de leiding over Royal Leerdam Kristal in 1994 en 1995 en was bestuurslid van het Nationaal Glasmuseum. Een van haar projecten was het opzetten van de heet-glas-studio voor Glasatelier Van Tetterode in Amsterdam. Daar organiseerde zij workshops voor beginners en gevorderden.
Haar creaties haar “Godinnen” waren voor het eerst begin 2011 te zien in Galerie De Aventurijn: “het spel van glas en licht”, samen met Peter Huntelaar. Loek Sinselmeijer opende deze ‘duo-presentatie’. Zijn openingswoord, waar hij ons meeneemt in de zoektocht van deze twee kunstenaars, geven wij u hierbij onverkort weer (klik hier voor de tekst). De Stentor plaatste een fraai artikel, klik hier.