Voor de internationaal vermaarde Slowaakse kunstenaar Lubomir Ferko, is de invloed van de oudheid op het heden altijd een heel belangrijke impuls geweest. De objecten van Ferko stralen kracht en verstilde emotie uit. Sommige van zijn stukken lijken direct afkomstig te zijn uit onderaardse gesteentelagen of uit het inwendige van gletsjers. Teksten uit de oudheid geven zijn werk extra verdieping.
Basis van zijn kunst is de religieuze tekst en kennis van de kalligrafie met gebruikmaking van Joodse, Arabische (Boedisme/Tibetaans) en Latijnse letters, waarbij de gesmolten glassculpturen gecombineerd zijn met architectonische afbeeldingen en soms ook dramatische amorfe stoffen.
In zijn carrière heeft hij diverse collecties gemaakt en geëxposeerd rondom de grote wereldgodsdiensten. Hij verwerkt i zijn kunst zijn spirituele ervaringen die hij opdeed tijdens verblijf in landen als Egypte, Turkije, VS en Frankrijk of zijn voettocht naar Santiago de Compostela.
Het mysterie en de spiritualiteit van zijn afbeeldingen worden aangevuld door citaten van religieuze teksten. Door het ingieten van gesmolten glas worden deze teksten ‘vloeibaar’. Lubomir combineert ogenschijnlijk incompatible materialen zoals glas met steen: zirkoon en graniet. Zijn ovengevormde glassculpturen hebben een golvend relief oppervlak, wat de luchtigheid van textiel verwaaid door de wind weergeeft.
Zijn teksten zijn gebeden, wensen, vreugde uitingen en dankzeggingen; veel toegepast in zijn ‘landschappelijke kunst’ te zien als zijn weiden, rotsen en heuvels en valleien, die getuigen van de oprechtheid, directheid en openheid. en dat in 3 talen: Hebreeuws, Latijns en Tibetaans.
Ferko probeert het mysterie van glas met zijn onuitputtelijke mogelijkheden te onthullen en zo uitdrukking te geen aan vorm en inhoud. In de Slowaakse glaswereld neemt Ferko een zeer centrale plaats in.
Ferko is nu vooral geinspireerd door de Tibetaanse cultuur en heeft zijn ontmoeteing met het glas belichaamd in zijn glas artefacten waar Tibetaanse teksten in verscholen zijn. Glas, of zoals de Tibetanen zeggen ‘shelkar’ wordt niet vaak toegespast door Tibetaanse kunstenaars. Het belangrijkste deel van de Tibetaanse kunst bestaat uit afbeeldingen van Boedistische goden en heiligen in schilderijen, Thangkas (schilderijen op katoen of zijde), bronzen beelden of verguld koper. Heilige kunst speelt bij hem de belangrijkste rol. Ferko maakt veel gebruik van citaten uit de ‘Tibetan Book of the Dead’. Lubomir glasobjecten kunnen terecht benoemd worden als ‘verborgen schatten’.
Onlangs heeft hij ook een kunstboekwerk geïllustreerd.