Het bewust beleven van de natuur, met name in de energie en kracht van de kleuren en vormen en de steeds veranderende combinaties daarvan, hebben op Rachel Daeng Ngalle, tijdens haar verblijf in de begin jaren 70 in Calgary/Canada en later wonend in Vancouver, een immens grote indruk gemaakt. Vele jaren later weer terug naar Nederland, was het contact met Willem van Oijen aanzet tot het gaan tekenen en schilderen, om vorm te geven aan de vele indrukken, emoties en ideeën opgedaan in Canada.
Glas smelten en vooral versmelten van gekleurd glas ofwel fusen begon intussen steeds meer de aandacht en interesse te trekken. Met deze techniek bleek het mogelijk om de impressie en vooral ook de expressie van het gevoel van het versmelten van kleuren en vormen in allerlei combinaties, zoals dat in de natuur gebeurt vorm te geven. Het vervaardigen van haar recente unicum glas sculpturen zijn hier goede voorbeelden van.
De nieuwste werken van Rachel tonen een minder gebruik van kleur en het meer toepassen van gesmolten en versmolten glas, welke nu te zien zijn bij Galerie De Aventurijn.